تغییر روش های مراقبت های بهداشتی برای کاهش بار بیماری پای دیابتی

24 ژانویه 2020 - محققان هلندی می گویند که تغییر پارادایم[1] در نحوه ی دستیابی به مراقبت از پا، بار بیماری پای دیابتی را بر بخش خدمات درمانی و بیماران کاهش می دهد.

عوارض پا در مبتلایان به دیابت شایع است و تخمین زده شده است که 10٪ از مبتلایان به این بیماری در برهه ای از زندگی خود دچار زخم پای دیابتی می شوند، که در صورت عدم درمان می توانند عوارض شدیدی را ایجاد کرده و به نوبه خود منجر به گزینه های درمانی شدید مانند قطع عضو شود. در حقیقت، تصور می شود که زخم پا، علت 85 درصد از قطع عضوهای مرتبط با دیابت است.

به دلیل بار سنگینی که زخم های پا می توانند هم بر خدمات درمانی و هم بر سلامتی بیماران بر جا گذارند، یک تیم تحقیقاتی از آمستردام علل عدم توجه بیشتر به اولویت بخشیدن به مراقبتهای بهداشتی مرتبط با زخم پای دیابتی را بررسی کردند.

محققان گروه پزشکی توانبخشی در دانشگاه آمستردام، گفتند: پنج علت اصلی وجود دارد که به عقیده آنها موانعی برای مراقبت موثرتر و بهتر از پا ایجاد کرده اند، در حال حاضر یکی از این موارد، تمرکز بمراتب بیشتر پزشکان بر درمان زخم پا به جای پیشگیری از آن است. آنها اظهار داشتند که تمرکز بر پیشگیری از ایجاد زخم، برخلاف استراتژی فعلی که متمرکز بر درمان است، باعث کاهش بار بیماری پای دیابتی بر خدمات درمانی خواهد شد.

مانع دیگر این است که تحقیقات پیرامون پیشگیری از زخم های پا محدود هستند، و بیشتر مطالعات انجام شده ، بصورت صنعتی محور هدایت می شوند، در حالی که "آزمایشات پیشگیری از زخم، باید تحقیقات محور باشند".

آنها همچنين گفتند كه از ديدگاه اپيدميولوژيك، اطلاعات ما در مورد زخم پای دیابتی در بهترين حالت باز هم محدود است. با این حال، محققان فکر نمی کنند حل همه موانع به صورت جداگانه، جواب حل این مشکل باشد. درعوض، آنها می خواهند یک تغییر اساسی در رویکرد درمانی ایجاد گردد. حرکت از مراقبت های بهداشتی طبقه بندی شده، جایی که بیماران به عنوان گروه دیده می شوند، به سمت یک روش درمان شخصی می تواند در وهله اول از ابتلا به زخم جلوگیری کند، و مراقبت بهتری را ارائه دهد تا بار بیماری پای دیابتی را بر خدمات درمانی و بیماران کاهش دهد.

محققان به این نتیجه رسیدند که پیشگیری از زخم پای دیابتی هنوز در تحقیقات و بخش کلینیکی کمتر از حدی است که باید باشد، با وجود این که همه ی افراد درگیر در مراقبت از پای دیابتی معتقدند که پیشگیری بسیار مهم است. محققان اظهار داشتند که در این مقاله تعدادی از موانعی را که به نظر آنها از اولویت بخشیدن به پیشگیری از زخم جلوگیری می کنند، شناسایی کرده اند.

آنها می گویند: برای غلبه بر این موانع، ما یک تغییر پارادایم از مراقبت های بهداشتی طبقه بندی شده به سمت شخصی سازی روشهای پیشگیری و درمان را پیشنهاد می کنیم تا در زمان مناسب درمان مناسب را به بیمار مناسب ارائه دهیم. ما امیدواریم که شاهد بحث های بیشتری در مورد این تغییر پارادایم و افزایش سرمایه گذاری در جلوگیری از زخم پای دیابتی را در تحقیقات و کلینیکها باشیم.

این مقاله در Diabetes Metabolism Research and Reviewsمنتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/shifting-healthcare-approaches-to-ease-the-burden-of-diabetic-foot-disease/

 



[1] زمانی که روش معمول و پذیرفته شده انجام یا فکر کردن در مورد چیزی کاملاً تغییر می کند.